Acest articol se concentrează asupra principalelor caracteristici ale acestui compus indispensabil, precum și pe câteva dintre miturile cunoscute despre apă. Subiectul a fost abordat de către Georgiana Enaiche (studentă anul al III-lea, specializarea biochimie) în cadrul cursului de Bioinformatică:

 

 Rolurile esențiale ale apei, pentru organismele vii:

  • constituent major al organismului (reprezentând între 60-80% din totalul organismului);
  • prezentă în diferite reacții chimice, fiindu-i atribuite diferite roluri: solvent, mediu de reacție, reactant și produs de reacție;
  • rol de cărăuș (fiind implicată în procesul de homeostazie, prin intermediul acesteia realizându-se schimburile inter-celulare). Este principalul transportor de substanțe, fiind componenta majoră a sângelui și permite circulația acestuia;
  • termoreglare (intervne în procesul de transpirație);
  • rol de amortizor pentru măduva spinării și encefal, în timpul mersului și alergatului [2];

 

Apa din organismul uman, provine din trei surse:

  • apa în stare lichidă (cea pe care o bem) 85-90 %;
  • apa din alimente 40-80 %;
  • apa produsă în urma reactților chimice care au loc la nivelul organismului;

  S-a constatat că deși băuturile care conțin cofeină sunt diuretice slabe (ex: cafeaua), atunci când sunt consumate, acestea își execită cu precădere funcția de hidratare, în defavoarea celei de diuretic.

 De asemenea, s-a demonstrat faptul că alcoolul ar avea mai degrabă funcție de deshidratare, dar, atunci când băuturile alcoolice sunt consumate în paralel cu apa, acestea își pierd functia de deshidratare.

 

De câtă apa avem nevoie zilnic?   

În Marea Britanie, Agenția pentru Standarde Alimentare (FSA) recomandă ca, în climatul britanic, să se bea aproximativ 1,2 l de apă în fiecare zi, pentru a preveni deshidratarea, iar fluidele suplimentare să provină din hrană. Serviciul Național de Sănătate recomandă consumul a 6-8 pahare de apă pe zi [3].

În Statele Unite se determină un aport adecvat (AI), fiind reprezentat astfel:

  • 3,7 l / zi de apă pentru bărbații cu vârste cuprinse între 19-70 de ani, din care 3,0 l trebuie consumate sub forma lichidă;
  • pentru femeile cu vârste cuprinse între 19 și 70 de ani, AI reprezintă 2,7 l / zi de apă, din care 2,2 l trebuie consumate sub formă de băuturi;

 

Căi de eliminare a apei:

  • urina (majoritar);
  • materii fecale;
  • evaporare (transpirație- apa ajunge la nivelul pielii și se evapora; expirație- ex: etilotest, unde este calculata concentratia alcoolului din vaporii de apa expirați) [1];

 

Studiu: Înlocuirea răcoritoarelor cu apă, în cazul dietelor de slăbit 

 În cadrul acestui experiment au fost recrutați 71 de paticipanți, reprezentați de femei supraponderale sau cu greutate relativ mare, cu o vârstă cuprinsă între 18-50 de ani, nefumătoare, fără alte boli grave și consumatoare de băuturi răcoritoare. Dintre acestea, 56 au finalizat studiul, subiecții fiind împărțiți în două grupe: primul grup a consumat doar apă, iar cel de-al doilea grup, băuturi răcoritoare. Experimentul a avut la bază 2 faze:

 

  Faza 1 (24 săptămâni)- pierdere în greutate: după masa de prânz grupul 1 trebuia să consume un pahar de apă (250 ml), iar grupul 2 un pahar de băuturi răcoritoare în 5 zile ale săptămânii, iar în celelalte răcoritoarele erau înlocuite de apă. În rest, ambele grupuri consumau doar apă, pentru hidratare.

 Tot în această perioadă, participanții ambelor grupuri trebuia să efectueze 60 min sport/zi, timp de 6 zile/ săptămână (activitate moderată);

  Faza 2 (53 săptămâni)- menținere a greutății: efectuarea a 60 min sport/ lună;

Pacientele aveau un regim alimentar stabilit de nutritioniști, pe care l-au urmat pe toată perioada studiului. Nu aveau voie să adauge îndulcitori în ceai sau cafea.

 

Rezultate:

În faza 1, membrii grupului 1 au pierdut în medie, cu 2,5 kg mai mult decât membrii grupului 2.

În faza 2, membrii grupului 1 au pierdut în medie, cu 1,6 kg mai mult decât membrii grupului 2.

Conform acestor rezultate, s-a concluzionat faptul că datorită cantităților considerabile de zahăr din băuturile răcoritoare au apărut acele diferențe de kg între cele două grupuri [4].

 

 

Bibliografie:

  1. D. Grubb, B. Rasmussen, K. Linnet, S.G. Olsson, L. Lindberg (2012). Breath alcohol analysis incorporating standardization to water vapour is as precise as blood alcohol analysis. Forensic Science Internațional.
  2. E. Jequier and F. Constant (2010). Water as an essential nutrient: The physiological basis of hydration. European Journal of Clinical Nutrition.
  3. J. Lunn and R. Foxen (2010). How much water do we really need to drink?. Nederlands tijdschrift voor geneeskunde.
  4. Madjd A., M.A. Taylor, A. Delavari, R. Malekzadeh, I.A. Macdonald and H.R. Farshchi (2018). Effects of replacing diet beverages with water on weight loss and weight maintenance: 18-month follow-up, randomized clinical trial. International Journal of Obesity.

Departamentul de Anatomie, fiziologie animala si biofizica

Prof. dr. Dan Florin Mihailescu (director de  departament)

Prof. dr. Alexandru  Babes

Prof. dr. Speranta Avram

Prof. dr. Violeta Ristoiu

Prof. dr. Beatrice Mihaela Radu

Conf. dr. Mihaela Marcu Lapadat

Conf. dr. Dana Cucu

FP

Conf. dr. Florentina Pluteanu

Lect. dr. Doru Gabor

TS photo

Lect. dr. Tudor Selescu

Lect. dr. Cristina Matanie

Alexandru Deftu

Asist.dr. Alexandru Deftu

roxana

Asist.dr. Roxana Gheorghe

Cornelia Dragomir

Geanina Haralambie

Liliana Stamatin

Cristina

PozaAcademieLuiza

Prof. dr. Maria Luiza Flonta (profesor emerit)